Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

Kunstenaar 10

Tiong Ang

Portrait of a Young Girl (possible sister) (1997), Portrait of a Young Woman (possible sister) (1997)

JS: ‘Alles was tief ist liebe der Maske’ luidt een aforisme van Friedrich Nietzsche. Ik heb het gevoel dat jij door wisselende maskers, bijvoorbeeld in de vorm van het Portrait of a young girl (possible sister), waarop het gezicht van een klein Aziatisch meisje staat afgebeeld, of als in Painted Strokes, Sitcom, waarin je jezelf als nep-Chinees opvoert, je Chinees Indische identiteit, of de ander in jou, zowel verbergt als manifest maakt?

“Is dit een vraag? Je zegt dat het om een ‘gevoel’ gaat. Ik weet niet of die zogenaamde ander in mij rechtstreeks te maken heeft met mijn afkomst. Het heeft te maken met onvrede, onrust, de wereld in willen. Ik ben hier niet geboren maar kwam op heel jonge leeftijd naar Nederland. Ik denk Nederlands, in het Nederlands."

"Maar eigenlijk is het toeval dat ik Nederlander ben. Het grootse deel van mijn leven heb ik er niet over nagedacht. Je raakt er gewoon aan gewend en dat is ook een bepaalde conditie natuurlijk. Met het groeien van het bewustzijn is het zelfvertrouwen toegenomen om datgene wat zonneklaar lijkt, het uiterlijk bijvoorbeeld, op zijn minst te wantrouwen. In mijn werk wil ik persoonlijke ervaringen in een collectief bewustzijn plaatsen. Uiteindelijk gaat het niet over mij, maar passeren de dingen via mij.”

Tiong Ang in gesprek met Jorinde Seijdel in mister Motley #32

De Nederlandse identiteit? Half suiker, half zand. De recente geschiedenis door de ogen van mister Motley. Hanne Hagenaars (oprichter en hoofdredacteur mister Motley) deelt deze werken in bij lemma 48 uit de Nederlandse canon: 'Veelkleurig Nederland. De multiculturele maatschappij.'

Tion Ang
Portrait of a Young Girl (possible sister) (1997)
Privé-collectie

Portrait of a Young Woman (possible sister) (1997)
Privé-collectie, Nederland

Bijdragen
Reacties