Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

Persbericht

De Nederlandse identiteit? Half suiker, half zand

Verstuur een melding dat dit ding ongepast is

De recente geschiedenis door de ogen van mister Motley

4 juni 2012-

22 juni – 23 september 2012

Gastcurator Hanne Hagenaars, oprichter en hoofdredacteur mister Motley

De canon van de Nederlandse geschiedenis is in het leven geroepen als een handleiding voor ‘wat iedereen van de Nederlandse geschiedenis zou moeten weten’, ingedeeld in vijftig onderwerpen. In de tentoonstelling Half suiker, half zand neemt hoofdredacteur Hanne Hagenaars van kunsttijdschrift mister Motley het meest recente deel van deze canon - vanaf de Tweede Wereldoorlog tot heden - onder de loep. De wederopbouw, de watersnoodramp, de voormalige Nederlandse koloniën, de Rotterdamse haven, Srebrenica, ‘veelkleurig Nederland’ – hoe reflecteren kunstenaars op de onderwerpen uit de canon? Met deze keuze van kunstwerken uit de afgelopen vijftig jaar wordt de canon uitgerekt tot een complex en gelaagd verhaal.

De tentoonstelling maakt deel uit van de serie De Nederlandse identiteit?, waarin Museum De Paviljoens parallelle geschiedenissen in de Nederlandse kunst na 1960 zichtbaar wil maken. Maatschappelijke ontwikkelingen als migratie, interculturaliteit en de (post)koloniale geschiedenis van Nederland in een internationaal perspectief spelen hierbij een belangrijke rol. Binnen deze reeks vonden eerder de tentoonstellingen De Nederlandse identiteit? De Kracht van Heden, De Nederlandse identiteit? Moniek Toebosch, Alicia Framis, Gabriel Lester, Jennifer Tee et al en De Nederlandse identiteit? Marien Schouten, Job Koelewijn, David Jablonowski et al plaats. De specifieke invalshoek van mister Motley vormt een belangrijk onderdeel van deze reeks.

Geschiedenis en identiteit worden vaak met elkaar in verband gebracht, maar hun relatie is complex. De titel Half suiker, half zand verwijst naar een krachtig mengsel dat zoet en weerbarstig tegelijk is en dat zelfs de meest geoliede machine kan doen vastlopen. Kunst kan met indringende beelden de geschiedenis verrijken, maar ook ons denken erover ontregelen of haar voorzien van een menselijk gezicht.

Met werk van Tiong Ang, Gijs Assmann, Pedro Bakker, Jasper de Beijer, Paul Beumer, Gilles de Brock, Nik Christensen, Hans Citroen, Amie Dicke, Jan Dietvorst, Gilbert van Drunen, Uta Eisenreich, Hadassah Emmerich, Daan van Golden, Kaleb de Groot, Maja van Hall, Toine Horvers, Simonka de Jong, Hamid El Kanbouhi, Iris Kensmil, Natasja Kensmil, Johan van der Keuken, Friso Keuris, Rob van Koningsbruggen, Marijn van Kreij, Otobong Nkanga, Ronald Ophuis, Oksana Pasaiko, Wim T. Schippers & Willem de Ridder, Charlotte Schleiffert, Henk Wildschut, Zijlmans & Jongenelis

Opening vrijdag 22 juni 15.30 uur door Ed Anker, wethouder van beheer, leefomgeving en cultuur in Almere en Jaus Müller, journalist NRC Handelsblad en student nieuwste geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

Ongoing Series
30 augustus 2012, 20.00 uur
Lezing door Willem Schinkel, socioloog aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en auteur van boeken als Denken in een tijd van sociale hypochondrie (2007), De gedroomde samenleving (2008) en De nieuwe democratie, naar andere vormen van politiek (2012).

Artist Talk
9 september 2012, 15.00 uur
Kunstenaar Amie Dicke vertelt over de installatie die ze speciaal voor deze tentoonstelling heeft gemaakt. Het werk heeft een oorsprong in Castrum Peregrini, cultureel centrum in Amsterdam en onderduikadres tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Bijdragen