Als online ondernemer en eigenaar van een webshop, heb je als doel om zoveel mogelijk omzet te draaien. Naast dat je veel bezoekers moet trekken, is de conversieratio hierbij van groot belang. CRO, je zult er ongetwijfeld wel eens over hebben gehoord, helpt je daarbij. Kan jij ook wel een hogere conversieratio gebruiken? Lees dan snel verder want in deze blog lees je alles over dit onderwerp.

Wat is CRO precies?

CRO is een afkorting die staat voor Conversie Ratio Optimalisatie. Soms noemt men het ook wel alleen conversie optimalisatie. Het is een proces dat ervoor zorgt dat jij aan de slag kunt met het optimaliseren van je jouw webshop, zodat je een hogere conversieratio kunt realiseren. 

Met de conversie ratio bedoelen we het percentage van het aantal bezoekers dat ook daadwerkelijk overgaat tot de door jou gewenste actie. In het geval van een webshop zal dit de aankoop van een bepaald product zijn, maar dit kunnen ook andere wenselijke acties zijn. 

CRO aspecten die belangrijk zijn

CRO is dus een belangrijk proces waar iedere online ondernemer aandacht aan moet schenken. CRO werkt, zoals men dit noemt, data gedreven. Data gedreven betekent dat de optimalisatie van de webshop is gebaseerd op bepaalde data. In dit geval is het de data over het gebruik van de webshop. Welke onderdelen worden veel bezocht. Op welke wijze manoeuvreert de gebruiker? Waar haakt die af? Allemaal waardevolle inzichten. Om deze data te verzamelen, zijn er tools zoals bijvoorbeeld Google Analytics beschikbaar. Deze tool van Google is gratis, maar er zijn ook veel andere al dan niet betaalde producten op de markt. 

De website optimalisatie zal niet automatisch worden uitgevoerd. Op basis van de verkregen inzichten zal je acties moeten gaan uitzetten. Dergelijke acties kunnen op allerlei fronten zijn. Vaak hebben ze betrekking op de gebruikerservaring. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het hierbij om hoe de gebruiker jouw webshop ervaart. Hoe snel laadt die, hoe is het gesteld met de gebruiksvriendelijkheid. 

Ook duidelijke structuren en kwalitatief goede content zullen ertoe bijdragen. Zo zullen duidelijke en korte bondige teksten in combinatie duidelijke afbeeldingen ervoor zorgen dat bezoekers van jouw webshop veel minder snel zullen afhaken. Gepersonaliseerde pagina’s in combinatie met goede ‘call to actions’ (CTA) doen het ook altijd goed. Het zal duidelijk zijn dat hoe langer gebruikers verblijven, des te groter de kans op conversie is. 

De CRO specialist helpt je op weg

Net zoals bij SEO kan je ook bij CRO zelf aan de slag. Het is echter verstandig om een CRO specialist bijvoorbeeld Daar-om.nl in te schakelen. Deze kent de fijne kneepjes van het vak en is goed opgeleid. De CRO specialist zorgt ervoor dat jouw webshop perfect wordt afgestemd op de behoeftes van jouw doelgroep. Alleen effectieve aanpassing zullen worden doorgevoerd. Op deze manier verspil je dus geen tijd en geld. Door een CRO specialist in te huren kan jij als online ondernemer, je ook helemaal richten op dat wat je graag doet. 

Depaviljoens © 2024 - Onderdeel van WeTalkSEO